پیروزی فرانسه بر اوکراین در جام ملت‌های اروپا

اوکراین ۰ −  فرانسه ۲

در چارچوب دیدارهای جام ملت‌های اروپا، عصر جمعه (۱۵ ژوئن/۲۶ خرداد) در گروه D تیم‌های ملی فوتبال اوکراین، یکی از میزبانان این دوره از مسابقات و فرانسه به مصاف یکدیگر رفتند. فرانسه در این دیدار دو بر صفر پیروز شد.

دیدار دو تیم با حضور ۴۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه دونیتسک اوکراین و زیر رگبار شدید باران آغاز شد. تیم اوکراین در حالی پا به میدان گذاشت که با شکست سوئد در دیدار نخست، سه امتیاز با ارزش اندوخته بود، در حالی که فرانسه پس از تساوی یک بر یک در برابر انگلستان در بازی نخست و کسب فقط یک امتیاز، زیر فشار بیشتری قرار داشت.

نیمه‌ی نخست: برتری محسوس فرانسه

تنها پنج دقیقه پس از سوت آغاز بازی بیورن کویپرز، داور هلندی این مسابقه به دلیل شدت باران و رعد و برق و خطرات ناشی از آن برای بازیکنان، بار دیگر در سوت خود دمید و مسابقه را متوقف ساخت و از بازیکنان دو تیم خواست که میدان بازی را ترک کنند.

بازی پس از یک ساعت وقفه پی گرفته شد و در همان لحظات نخست، شوت خطرناک کریم بنزما، مهاجم فرانسه در دستان پیاتوف دروازه‌بان اوکراین آرام گرفت. همین بازیکن چند دقیقه بعد در پی پاس نصری هافبک فرانسه نفوذ خطرناکی به داخل محوطه‌ی جریمه‌ی اوکراین داشت که با هشیاری مدافعان این تیم بی‌نتیجه ماند.

در دقیقه‌ی ۱۷ توپ با پاس ریبری و ضربه‌ی منز وارد دروازه‌ی اوکراین شد، ولی داور این گل را آفساید اعلام کرد و آن را به رسمیت نشناخت.

در بیست دقیقه‌ی نخست بازی دو مهاجم خطرناک اوکراین یعنی شوچنکو و ورونین که از پشتیبانی بی‌دریغ تماشاگران خودی هم برخوردار بودند نتوانستند هیچ فرصت خطرناکی روی دروازه‌ی فرانسه ایجاد کنند و بر عکس این فرانسه بود که ابتکار بازی را به دست داشت.

در دقیقه‌ی ۲۵ شوت نادقیق یارمولنکو از کنار دروازه‌ی فرانسه به بیرون رفت. این نخستین موقعیت خطرناکی بود که اوکراین تا این لحظه بر روی دروازه‌ی فرانسه ایجاد کرد.

یک دقیقه‌ی بعد از آن نفوذ دوباره‌ی ریبری و شوت منز با فاصله‌ی اندکی از بالای دروازه‌ی اوکراین عبور کرد. پیاتوف دروازه‌بان اوکراین در دقیقه‌ی ۲۹ بار دیگر منجی دروازه‌ی تیم خود شد و شوت خوب منز را دفع کرد. برتری فرانسه در این لحظات از بازی محسوس بود و اوکراین به ضدحمله چشم دوخته بود.

در پی یکی از همین ضدحمله‌ها در دقیقه‌ی ۳۵، شوت سهمگین شوچنکو توسط لوریس دروازه‌بان فرانسه دفع شد.

تحرک بازی در این لحظات بیشتر شده بود و دو تیم تلاش می‌کردند پیش از فرارسیدن استراحت بین دو نیمه نتیجه‌گیری کنند. در دقیقه‌ی ۳۹ ارسال بلند توپی با ضربه‌ی سر مکسس مهاجم فرانسه همراه شد ولی واکنش عالی پیاتوف دروازه‌بان اوکراین این ضربه را به خارج فرستاد.

سرانجام نیمه‌ی نخست بدون گل سپری شد، نیمه‌ای که در آن فرانسه از حریف خود بهتر ظاهر شد و در مجموع حملات زهردارتر و بازی روان‌تری به نمایش گذاشت.

گابای دومین گل فرانسه را در برابر اوکراین به ثمر می‌رساند

نیمه‌ی دوم: دو گل پی در پی در سه دقیقه

نیمه‌ی دوم با دو شوت خطرناک بازیکنان اوکراین به روی دروازه‌ی فرانسه آغاز شد. بار نخست شوچنکو و بار دوم تیموشوک، توپ را با اختلاف اندکی به بیرون شلیک کردند.

ولی این فرانسه بود که در دقیقه‌ی ۵۳ به گل رسید. در پی نفوذ ریبری و پاس او، منز هافبک فرانسه توپ را پس از دریبلی کوتاه با پای چپ به کنج دروازه‌ی اوکراین فرستاد و تیم خود را پیش انداخت.

سه دقیقه بعد بنزما با پاسی عالی گابای را در موقعیت تازه‌ای قرار داد و این بازیکن دومین گل فرانسه را به ثمر رساند و تماشاگران اوکراینی در ورزشگاه را در سکوت فروبرد.

بر خلاف انتظار همگان، پس از این دو گل، باز این فرانسه بود که ابتکار عمل را به دست داشت و حمله می‌کرد. در دقیقه‌ی ۶۶ تیر دروازه، اوکراین را از گل سوم نجات داد.

در پی چند حمله‌ی پراکنده و نه چندان زهردار اوکراین، در دقیقه‌ی ۷۲ خطایی بر روی ریبری در خارج از محوطه‌ی جریمه‌ی اوکراین انجام گرفت که توپ کاشته را همین بازیکن با اختلاف اندکی از بالای دروازه به خارج فرستاد.

در دقیقه‌ی ۸۱ پس از خطای مکسس مدافع فرانسه، اوکراین صاحب یک ضربه‌ی کاشته در پشت محوطه‌ی جریمه‌ شد، ولی ضربه‌ی نادقیق علی‌یف از بالای دروازه به خارج رفت.

بازی در ده دقیقه‌ی پایانی افت و خیز چندانی نداشت. فرانسه به نتیجه‌ی به دست آمده راضی بود و اوکراین هم تلاش چندانی برای جبران عقب‌افتادگی نمی‌کرد. سرانجام این دیدار با نتیجه‌ی دو بر صفر به سود فرانسه پایان یافت و اوکراین به عنوان یکی از کشورهای میزبان، نخستین شکست خود را پذیرا شد.

  • عادل

    Related Posts

    لوئیس همیلتون برنده مسابقه فرمول یک چین

    به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه پیکارهای فرمول یک قهرمانی جهان و در چهارمین گرندپری در شانگهای چین، رانندگان مرسدس عملکرد قدرتمندانه‌ای از خود به نمایش گذاشتند و عناوین اول…

    رئال مادريد با برتری مقابل بارسلونا قهرمان کوپادل‌ري شد

    رئال‌مادريد با برتري برابر بارسلونا فاتح جام حذفي اسپانيا شد. بازي با قضاوي آقاي ماتئو لاهوز و در ورزشگاه مستايا آغاز شد و اولين اتفاق بازي کارت زردي بود که…

    Leave a Reply

    You Missed

    لوئیس همیلتون برنده مسابقه فرمول یک چین

    لوئیس همیلتون برنده مسابقه فرمول یک چین

    رئال مادريد با برتری مقابل بارسلونا قهرمان کوپادل‌ري شد

    رئال مادريد با برتری مقابل بارسلونا قهرمان کوپادل‌ري شد

    فولاد خوزستان قهرمان ليگ برتر شد

    فولاد خوزستان قهرمان ليگ برتر شد

    مهرام و پتروشیمی بندر امام به نیمه نهایی رسیدند

    مهرام و پتروشیمی بندر امام به نیمه نهایی رسیدند

    قلعه‌نویی: این فصل به اندازه ۱۰ سال سختی کشیدم و پیر شدم

    قلعه‌نویی: این فصل به اندازه ۱۰ سال سختی کشیدم و پیر شدم

    صعود ۵پله‌ای ایران تا رده‌ سی‌وهفتم جهان و تثبیت پیشتازی در آسیا

    صعود ۵پله‌ای ایران تا رده‌ سی‌وهفتم جهان و تثبیت پیشتازی در آسیا